Gyorsmenü

A vizuális nevelés helye a képzésben

2013-ban és 2014 őszi szemeszterére a Szent István Egyetem nem hirdette meg a Kommunikáció és Médiatudomány szak indítását. A szak színvonaláért felelős tanszéken azonban továbbra is úgy folyik a munka, mintha mi sem történt volna. Ennek egyik megnyilvánulása, hogy a hallgatók az utolsó évükben is választhatnak vizuális kommunikációval foglalkozó tantárgyat. Intézményünk valamennyi szakja között ez volt az egyetlen, ahol ez a lényeges diszciplína teret kapott. A képzés során több kötelező és „C” tárgyat építettünk fel eköré, és láttuk el tematikával, jegyzettel. (Ez most már csak a kifutó, utolsó évfolyamunkra érvényes.)

A tantárgyi programok változatosan épültek fel oly módon, hogy minél élőbb kapcsolat alakuljon ki az érdeklődő hallgatók és a vizuális terület megannyi műfaja között. Másik fontos szempont, hogy ismertté váljanak olyan helyszínek, melyek a város, a régió, illetve az ország kulturális életében is jelentős szerepet játszanak. Így nemrégiben az európai hírű Gödöllői Iparművészeti Műhely legújabb kortárs kiállítására látogattunk el a Tárgyszemlélet óra keretében. A kiállítás tematikája illeszkedik a Gödöllőn is meghirdetett kulturális év koncepciójához, ami az I. Világháborús hősökre való emlékezést jelenti. Címe: MŰ-TÖRTÉNET.  Az itt látható képzőművészeti és iparművészeti anyag egyik érdekessége, hogy a felkért művészek az alkotásuk mellett a mű keletkezésének történetét is leírták. Így tehát nem esztéták vagy művészettörténészek fejtegetéseit olvashatjuk a műtárgyak mellett, hanem az alkotókét. A kiállítás megtekintése után közösen elemeztük a műveket, melyek között számos kivételes, eredeti dokumentum is található, új művek részeként. Ilyen Fábián Dénes grafikusművész kollázsa, ahol egy szépen írt és még szebb tartalmú levél jelenik meg annak a katonának a fényképével, aki már nem élte meg a viszontlátás örömét a kedvesével. F. Orosz Sára kerámia reliefjén a nagyapja katonaportréja jelenik meg, alatta vitrinben a honvéd imakönyvvel, ami a mű részét képezi. Kun Éva kerámikus művész szintén a nagyapját festette meg – aki gyerekként öltött a fényképezkedéshez katonaruhát - és helyezte egy egyedi formájú tál kompozíciós fókuszába.

Komoly hiátus tapasztalható a jelenkori felsőoktatásban tanuló diákok vizuális intelligenciájában és tájékozottságában. Bízom azonban abban, hogy más szakok vezetői is látják, hogy a vizuális kommunikáció alapvető ismerete nélkül nem építhető fel professzionálisan bármely terméknek vagy koncepciónak a kampánya. A marketing - mint lényeges gazdasági tényező – egyik igen fontos pillére a vizuális kommunikáció, a kereskedelemben éppúgy, mint a vidékfejlesztés, illetve az agrárium területén.

Dr. F. Orosz Sára DLA